Em dic Ester Adrover Pedro i tinc 52 anys. Sóc mare, pedagoga i una de les acompanyants del projecte. També en sóc codirectora juntament amb Laia Casals.
Aquesta aventura va començar per mi fa 14 anys quan la Laia i jo vam prendre el relleu d’un meravellós projecte d’educació lliure, del qual vam heretar el nom i vam aprendre una nova manera d’acompanyar els petits.
La meva experiència amb nens i nenes fins aleshores era àmplia però sempre circumscrita a unes maneres de fer més tradicionals. ..
Des de molt jove vaig desenvolupar un cert interès per l’educació, pensant que aquesta podria ser la millor manera d’ajudar les persones a créixer en totes les potencialitats. Tot i això, aviat vaig descobrir que “educació” és un terme molt ampli que engloba formes de fer que poden ser també limitants i coercitives.
Tot i les meves reticències per participar en el sistema formal d’ensenyament, em vaig decidir a estudiar Pedagogia. La universitat va ampliar els meus coneixements sobre educació, però va fer una cosa molt millor en el meu ésser: em va aclarir els camins pels quals NO volia anar. Si l’educació formal quedava descartada dels meus límits territorials, el meu àmbit seria un altre……però quin?
A la universitat es parlava de pedagogies alternatives: Waldorf, pedagogia sistèmica, intel·ligències múltiples, estimulació primerenca… però cap parlava realment del respecte per l’organisme viu i el seu desenvolupament en llibertat. Si més no, no en aquell moment. Només alguns pedagogs i autors amb posicions més radicals i que es nomenaven de reüll a les aules universitàries t’acostaven a la idea que realment podia haver-hi una altra manera d’abordar l’educació molt més propera al desenvolupament en llibertat de l’ésser humà. Autors que es van constituir revolucionaris a la seva època, que van trencar cànons establerts, cadascun a la seva manera i en el seu moment social. Ivan Illich, Anton Makarencko, Alexander Neill, Emmi Pikler, Maria Montessori, entre d’altres, conformaven un elenc de persones capaces d’atrevir-se a veure l’educació com una eina de transformació del seu context social, per crear una societat més justa, igualitària i alliberadora.
Després del meu pas per la universitat, vaig seguir connectada amb el món educatiu sempre a l’àmbit de l’educació no formal. Acompanyava petits en projectes que es duien a terme, sobretot, en centres cívics, durant la franja horària no escolar. Fins que, l’any 2006 un amic em va posar en contacte amb Moixaina, i juntament amb la Laia, la meva amiga i companya de pis en aquell moment vam començar a conduir el projecte, quan les educadores que ho havien fet fins aleshores ens van passar el relleu.
Des de llavors i fins ara he anat creixent, aprenent, caient, aixecant-me, compaginant la meva dedicació a Moixaina amb la meva tasca principal d’acompanyar el meu fill en el seu creixement.
Vaig ser mare i educadora presencial. El meu fill va créixer amb mi al projecte. No va ser fàcil, i va ser emocionalment esgotador en moltíssims moments, però en retrospectiva va afirmar que no ho faria diferent. Acompanyar el grup de petits de Moixaina, amb el meu fill al projecte, era l’únic que podia fer, perquè era l’únic que tenia sentit per a mi. A Moixaina sempre hem defensat el vincle matern, de manera que portar el meu fill a un altre projecte, mentre jo acompanyava petits a Moixaina, no hi tenia cabuda. La meva tornada al projecte, va ser progressiva i va anar augmentant en la mesura que el meu fill guanyava en autonomia, a poc a poc, ja que em va necessitar al seu costat durant molt de temps.
Vaig aprendre molt, moltíssim en aquell trajecte de la vida ple d’obstacles. Vaig aprendre el valor de l’acceptació per sobre de tot. Vaig aprendre com la culpa ens inhabilita. Vaig aprendre a ser pacient. Vaig conèixer parts de mi mateixa que no havia vist mai i que no m’agradaven, i vaig aprendre a començar a no jutjar-me, a ser tolerant amb mi mateixa; i aviat, aquest no judici i aquesta tolerància van anar prenent forma a tots els espais de la meva vida. Tot i que, no ens enganyem, continua sent un repte diari.
Els processos terapèutics em van ajudar molt a créixer ia continuar la formació personal. La psicoanàlisi, la teràpia Reichiana, i la teràpia Gestalt han estat processos d’acompanyament per a mi, a la meva vida, que m’han ajudat a comprendre’m millor i en extensió, a comunicar-me millor.
Actualment el meu treball a Moixaina es desenvolupa en diversos àmbits.
Sóc educadora presencial unes hores durant el matí, i aquesta és per mi l’activitat principal. El contacte amb les criatures em nodreix d’una manera molt difícil d’explicar i em permet connectar amb una part de la qual no tinc accés de cap altra manera. Alhora, l’observació directa del joc dels nens i nenes em permet seguir ampliant els meus coneixements sobre què és el que en essència necessiten per a un desenvolupament sa i en connexió amb el seu propi jo.
Codireixo la cooperativa de treball, juntament amb la Laia, elaborant part de la gestió que això implica.
Escolto i acompanyo les famílies en el seu camí en la criança i educació, oferint la meva pròpia experiència com a acompanyant dels petits, i mare. Sempre des d’un lloc d’humilitat i de prudència, ja que no sóc psicòloga ni terapeuta. Alhora, en aquesta tasca, em permeto aprendre d’aquelles famílies que conformen el projecte i que aporten la seva pròpia experiència de vida, enriquint el nostre espai.
Moixaina constitueix per a mi, sobretot, un dels meus llocs favorits al món. Un lloc on el temps s’atura a l’aquí i l’ara, en la presència amorosa, en la cura dels altres i de la mateixa.
Leer más